Naturismin viettopaikat Suomessa

Suomessa on hyvin niukasti naturisteille sopivia julkisia tapaamispaikkoja skandinavian maihin ja keskiseen Eurooppaan verrattuna.

HELSINKI, PIHLAJASAARI

Helsingissä on Pihlajasaari-niminen virkistyskäyttöön pyhitetty saari. Sen yksi niemi on varattu naturistien käyttöön. Alueelta löytyy suihku, grillauspaikka, wc ja laituri. Kallioilla on hyvä nauttia auringonpaisteesta, mutta aluetta ei voi suositella perhekäyttöön. Rantaviiva on kivikkoista ja monin paikoin jopa vaarallista pienille lapsille jyrkkien ja terävien reunojen takia. Uimaan on parasta mennä laiturin päästä portaiden avulla. Kioskipalveluja löytyy varsinaisen naturistialueen ulkopuolelta. Pihlajasaareen pääsee kesäaikaan tiheästi kulkevilla maksullisilla vesibusseilla Merisatamasta ja Ruoholahdesta.

PORI, YYTERI

Porin Yyterissä on ensiluokkainen pitkä hiekkaranta, josta pieni osa on varattu naturisteille. Varsinaisella naturistialueella ei ole palveluja, mutta wc-rakennus löytyy mahdollisesti naturistialueen takana metsän reunasta. Lisäksi tekstiilialueella on kioskeja, baareja ja ravintoloita ihan kävelymatkan päässä. Unohtaa ei myöskään saa lähistöllä olevia majoituspalveluja, kuten leirintäaluetta. Yyterin palveluista lisää täältä.

HANKO, TULLINIEMI

Kesällä 2014 on saatu sovittua Hangon matkailuyhdistyksen myötävaikutuksella, että Hangon Tulliniemen rannasta osa on pyhitetty naturistirannaksi (kokeilu vuoden 2014 loppuun asti). Tämä Tulliranta on erinomainen hiekkadyynialue, joten se soveltuu myös lapsiperheiden käyttöön. Alueella ei ole ruokailu- ja saniteettipalveluja. wc (cubamaya) löytyy parkkipaikan reunalta.

TURKU, RUISSALO

Turussa on virkistyssaari Ruissalon Saaronniemessä ollut jo vuosia epävirallinen naturistiranta, joka on pienestä koostaan huolimatta ahkerassa käytössä lämpiminä ilmoina.

MUUN SUOMEN VAPAAT RANNAT

Muualla Suomessa ei ole virallisia naturistirantoja, mutta Suomen laki ei kiellä alastomana oleskelua ja uintia muuta kuin jos se voidaan tulkita rikoslain piiriin kuuluvaksi siveettömäksi käytökseksi. Tällaiseksi alastomuus katsotaan, jos se on seksuaalipainoitteista tai jos se tapahtuu erittäin julkisella paikalla eli ns. rakennetussa ympäristössä. Luonnon helmassa ja julkisten, valvottujen uimarantojen ulkopuolella saa vapaasti nauttia oleskelusta alasti. Ja rantoja, jokia, metsiä, järviä ja merta Suomessa riittää, joten jokainen varmasti löytää oman rauhallisen soppensa.

HELSINKI, MUUT PAIKAT

Helsingissä on vielä joitakin muita paikkoja, joissa voi käydä uimassa alasti. Nämä eivät kuitenkaan ole varsinaisia naturisteille tarkoitettuja paikkoja, koska niissä on erikseen alueet / vuorot miehille ja naisille. Tällaisia paikkoja ovat Seurasaaren uimaranta ja Yrjönkadun uimahalli (ihan keskustassa Forumin takana; Yrjönkatu 21, puh. 09-3108 7401).

MAJOITUS

Suomessa ei ole naturisteille tarkoitettuja leirintäalueita, hotelleja, kuntoilulaitoksia yms.

Edellä kuvatuista vähäisestä tarjonnasta johtuen Suomen Naturistiliitto ja sen jäsenyhdistykset pyrkivät järjestämään naturisteille sopivaa ohjelmaa ja tapahtumia. Tutustu siis yhdistysten toimintaan. Yhdistysten sivuilla on myös tarkemmat ajo-ohjeet edellä mainituille naturistirannoille.