Naturismin viettopaikat Suomessa

Suomessa on erittäin niukasti naturisteille sopivia julkisia tapaamispaikkoja skandinavian maihin ja keskiseen Eurooppaan verrattuna.

HELSINKI, PIHLAJASAARI

Helsingissä on Pihlajasaari-niminen virkistyskäyttöön pyhitetty saari. Sen yksi niemi on varattu naturistien käyttöön. Alueelta löytyy suihku, grillauspaikka, wc ja laituri. Kallioilla on hyvä nauttia auringonpaisteesta, mutta aluetta ei voi suositella perhekäyttöön. Rantaviiva on kivikkoista ja monin paikoin jopa vaarallista pienille lapsille jyrkkien ja terävien reunojen takia. Uimaan on parasta mennä laiturin päästä portaiden avulla. Kioskipalveluja löytyy varsinaisen naturistialueen ulkopuolelta. Pihlajasaareen pääsee kesäaikaan tiheästi kulkevilla maksullisilla vesibusseilla Merisatamasta ja Ruoholahdesta.

TURKU, RUISSALO

Turussa on virkistyssaari Ruissalon Saaronniemessä ollut jo vuosia epävirallinen naturistiranta, joka on pienestä koostaan huolimatta ahkerassa käytössä lämpiminä ilmoina.

HELSINKI, SOMPASAUNA

Sompasauna on vapaaehtoisten ylläpitämä ilmainen sauna Kalasataman läheisyydessä. Siellä on saunominen ja uinti meressä sallittua ilman uimapukua tai uimapuvussa, täysin oman valinnan mukaisesti. Ei suihkua eikä pukuhuonetta. Vaatteet jätetään yleensä ulkosalle narikkaan, tai jos on oma lukko mukana, niin ne voi jättää myös pieneen lukittavaan lokeroon.

MUUN SUOMEN VAPAAT RANNAT

Muualla Suomessa ei ole virallisia naturistirantoja, mutta Suomen laki ei kiellä alastomana oleskelua ja uintia muuta kuin jos se voidaan tulkita rikoslain piiriin kuuluvaksi siveettömäksi käytökseksi. Tällaiseksi alastomuus katsotaan, jos se on seksuaalipainoitteista tai jos se tapahtuu erittäin julkisella paikalla eli ns. rakennetussa ympäristössä. Luonnon helmassa ja julkisten, valvottujen uimarantojen ulkopuolella saa vapaasti nauttia oleskelusta alasti. Ja rantoja, jokia, metsiä, järviä ja merta Suomessa riittää, joten jokainen varmasti löytää oman rauhallisen soppensa.

HELSINKI, MUUT PAIKAT

Helsingissä on vielä joitakin muita paikkoja, joissa voi käydä uimassa alasti. Nämä eivät kuitenkaan ole varsinaisia naturisteille tarkoitettuja paikkoja, koska niissä on erikseen alueet / vuorot miehille ja naisille. Tällaisia paikkoja ovat Seurasaaren uimaranta ja Yrjönkadun uimahalli (ihan keskustassa Forumin takana; Yrjönkatu 21, puh. 09-3108 7401).

MAJOITUS

Suomessa ei ole naturisteille tarkoitettuja leirintäalueita, hotelleja, kuntoilulaitoksia yms.

Edellä kuvatuista vähäisestä tarjonnasta johtuen Suomen Naturistiliitto ja sen jäsenyhdistykset pyrkivät järjestämään naturisteille sopivaa ohjelmaa ja tapahtumia. Tutustu siis yhdistysten toimintaan. Yhdistysten sivuilla on myös tarkemmat ajo-ohjeet edellä mainituille naturistirannoille.